Saturday 14 May 2016

မဟာသတိပ႒ာန္ေလးပါး - ဓမၼာႏုပႆ    နာသတိပ႒ာန္ (မွတ္စုတို)

ဓမၼဒူတ ေဒါက္တာအရွင္ပညိႆ     ရာဘိ၀ံသ၏ စကၤာပူႏိုင္ငံတြင္က်င္းပေသာ
မဟာသတိပ႒ာနသုတၱန္ တရားက်င္႔နည္း အထူး ၃ရက္ သင္တန္းမွ
ဒုတိယေန႔ အဆက္ (May-1-2016) ႏွင့္ တတိယေန႔ ပို႕ခ်မႈ (May-2-2016)

🔘🔘 ဓမၼႏုပႆ     နာ သတိပ႒ာန္🔘🔘

>> ၁။ နီ၀ရဏပိုင္း
   နီ၀ရဏဆိုသည္မွာစိတ္ကို ပိတ္ဆို႔တတ္။ ခ်ည္ေႏွာင္ထားတတ္၍ နီ၀ရဏဟုေခၚသည္။ ကုသိုလ္တရားကို မျဖစ္ေပၚေအာင္ စ်ာန္တရား၊ မဂ္တရားမ်ားျဖစ္ခြင့္မရေအာင္ တားျမစ္ပိတ္ဆို႔တတ္ေသာေၾကာင့္ နီ၀ရဏဟုေခၚသည္။ ျဖစ္ျပီးသား၊ ရျပီးသား စ်ာန္တရားမ်ားကို ေလွ်ာက် ပ်က္စီးေစႏိုင္ေသာ အစြမ္းနီ၀ရဏတို႔တြင္ ရွိေနသည္။

>> နီ၀ရဏ ၅ပါး
   ၁။ ကာမစၧႏၵ - ကာမဂုဏ္ ကာမအာရံု၌ လိုလားတပ္မက္သာယာမွဳ
   ၂။ ဗ်ာပါဒ - စိတ္ဆိုး အမ်က္ထြက္မွဳ မလိုမုန္းတီးမွဳ
   ၃။ ထိန မိဒၶ - ငိုက္ျမည္း ထိုင္းမွိဳင္းမွဳ
   ၄။ ဥဒၶစၥ ကုကၠဳစၥ - ပ်ံ႔လြင့္၊ ပူပန္မွဳ
   ၅။ ၀ိစိကိစၧာ - ယံုမွား သံသယ ျဖစ္မွဳ
   နီ၀ရဏသည္ စိတ္၏ အညစ္အေၾကးဟုလည္း ေခၚသည္။
   ပညာကိုလည္း အားနည္းေစတတ္ ပင္ပန္း ဆင္းရဲျခင္းကိုလည္း ျဖစ္ေစတတ္သည္။

>> နီ၀ရဏျဖစ္ေၾကာင္း
   ၁။ တင့္တယ္ေသာ သုဘနိမိတ္အာရံု၌ ၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ႏွလံုးသြင္းျခင္းေၾကာင့္ မျဖစ္ေသးေသာ ကာမစၧႏၵျဖစ္လာ၏။ ျဖစ္ျပီးေသာ ကာမစၧႏၵသည္ တိုးပြားက်ယ္ျပန္႔လာ၏။
   ၂။ ထိပါးမွဳအမ်က္ထြက္မွဳ ပဋိက၏ အာရံုနိမိတ္၌ ၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ႏွလံုးသြင္းျခင္းေၾကာင့္ မျဖစ္ေသးေသာ ဗ်ာပါဒ ျဖစ္လာ၏။ ျဖစ္ျပီးေသာ ဗ်ာပါဒသည္ တိုးပြားက်ယ္ျပန္႔လာ၏။
   ၃။ မေမြ႔ေလ်ာ္ျခင္း၊ ပ်င္းရိျခင္း၊ ထမင္းအဆိပ္တက္ျခင္း စိတ္၏ဆုတ္ႏွစ္ျခင္းတို႔၌ ၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ႏွလံုးသြင္းျခင္းေၾကာင့္ မျဖစ္ေသးေသာ ထိန မိဒၶ ျဖစ္လာ၏။ ျဖစ္ျပီးေသာ ထိန မိဒၶသည္ တိုးပြား က်ယ္ျပန္႔လာ၏။
   ၄။ စိတ္၏ မျငိမ္းေအးမႈ၌ ၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ႏွလံုးသြင္းျခင္းေၾကာင့္ မျဖစ္ေသးေသာ ဥဒၶစၥ ကုကၠဳ စၥ ျဖစ္လာ၏။ ျဖစ္ျပီးေသာ ဥဒၶစၥ ကုကၠဳ စၥသည္ တိုးပြား က်ယ္ျပန္႔လာ၏။
   ၅။ မသင့္ေလ်ာ္ေသာ ၀ိစိကိစၧာ၏တည္ရာ အာရံုတို႔၌ ၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာ ႏွလံုးသြင္းျခင္းေၾကာင့္ မျဖစ္ေသးေသာ ၀ိစိကိစၧာသည္ ျဖစ္လာ၏။ ျဖစ္ျပီးေသာ ၀ိစိကိစၧာသည္ တိုးပြားက်ယ္ျပန္႔လာ၏။

>> ကာမစၧႏၵ နီ၀ရဏကို ပယ္စြန္႔ႏိုင္ရန္
   ၁။ အသုဘနိမိတ္ကို သင္ယူရမည္။
   ၂။ အသုဘ ဘာ၀နာကို အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ ပြားမ်ားရမည္။
   ၃။ ဣေျႏၵေယ ၆ပါးတို႔ ၌ လံုျခံဳေသာ တံခါးရွိျခင္း
   ၄။ စားဖြယ္ ေဘာဇဥ္ အတိုင္း အရွည္ကိုသိျခင္း
   ၅။ မိတ္ေကာင္း ေဆြေကာင္းရွိျခင္း
   ၆။ သင့္ေတာ္ေလ်ာက္ပတ္ေသာ စကားကိုသာ ေျပာဆိုျခင္း

>> ဗ်ာပါဒနီ၀ရဏကို ပယ္စြန္႔ႏိုင္ရန္
   ၁။ ေမတၱာ၏အေၾကာင္းနိမိတ္ကို သင္ယူျခင္း
   ၂။ ေမတၱာ ဘာ၀နာပြားမ်ားျခင္း
   ၃။ သတၱ၀ါတို႔၏ ကံသာလ်ွင္ ကိုယ္ပိုင္ဥစၥာရွိသည္၏ အျဖစ္ကို ဆင္ျခင္ျခင္း
   ၄။ ေဒါသ၏ အျဖစ္၊ ေမတၱာ၏အက်ိဳးတို႔ကို ဆင္ျခင္ျခင္း
   ၅။ ေမတၱာျဖင့္ေနေလ့ရွိေသာ မိတ္ေကာင္းရွိျခင္း
   ၆။ ေမတၱာႏွင့္ ေလ်ာက္ပတ္ေသာစကားေျပာဆိုျခင္းတို႔ကို ပြားမ်ားကာ အမ်က္ေဒါသ ဗ်ာပါဒကို ပယ္စြန္႔ရမည္။

>> ထိန မိဒၶ နီ၀ရဏကို ပယ္စြန္႔ႏိုင္ရန္
   ၁။ ထိန မိဒၶ နီ၀ရဏ အေၾကာင္းကို သင္ယူျခင္း
   ၂။ ဣရိယာပုတ္ ေျပာင္းလဲေပးျခင္း
   ၃။ အေရာင္ အလင္းကို ႏွလံုးသြင္းျခင္း
   ၄။ ဟင္းလင္းျပင္ လြင္တီးေခါင္၌ေနျခင္း
   ၅။ ထိန မိဒၶ နီ၀ရဏကို ႏွိဳင္နင္းေသာ မိတ္ေကာင္းရွိျခင္း
   ၆။ ထိန မိဒၶ နီ၀ရဏ ပါယ္ျခင္းအား ေလ်ာက္ပတ္ေသာ စကားကို ေျပာဆိုျခင္းတို႔သည္ ထိန မိဒၶ ကို ပါယ္ႏိုင္ေၾကာင္းမ်ားျဖစ္၏။

>> ဥဒၶစၥ ကုကၠဳစၥ နီ၀ရဏ ကို ပါယ္စြန္႔ရန္
   ၁။ နာၾကားေသာတရား ဗဟုသုတမ်ားျခင္း
   ၂။ အဖန္ဖန္ေဆြးေႏြးေမးျမန္းျခင္း
   ၃။ သင့္၊ မသင့္၌ လိမၼာကြ်မ္းက်င္ျခင္း
   ၄။ ၾကီးေသာသူတို႔ကို မွီ၀ဲေပါင္းသင္းျခင္း (အေတြ႔ အၾကံဳ ဗဟုသုတ သခၤန္းစာယူရန္)
   ၅။ မိတ္ေဆြေကာင္းကို ေပါင္းသင္းျခင္း
   ၆။ သင့္ေလ်ာ္ေသာစကားကို ျပာဆိုျခင္းတို႔သည္ ဥဒၶစၥ ကုကၠဳစၥ နီ၀ရဏ ကို ပါယ္စြန္႔ရမည္။

>> ၀ိစိကိစၧာ နီ၀ရဏကိုပါယ္စြန္႔ႏိုင္ရန္
   ၁။ နာၾကားေသာတရား ဗဟုသုတမ်ား
   ၂။ ရတနာ ၃ပါးကို အေၾကာင္းျပဳ၍ အဖန္ဖန္ ေဆြးေႏြးေမးျမန္းျခင္း
   ၃။ သင့္ မသင့္၌၊ လိမၼာကြ်မ္းက်င္ျခင္း
   ၄။ သဒၶါတရား မ်ားျပားျခင္း
   ၅။ သဒၶါေကာင္းေသာ မိတ္ေကာင္းရွိျခင္း
   ၆။ ရတနာ ၃ပါးႏွင့္စပ္ေသာ စကားမ်ားေျပာဆိုျခင္းတို႔သည္ ၀ိစိကိစၧာ ပါယ္ႏိုင္ေၾကာင္းမ်ားျဖစ္၏။

>> ခႏၶာ ၅ပါးကို ဆင္ျခင္ျခင္း အပိုင္း
   ၁။ အတိတ္၊ အနာဂတ္၊ ပစၥဳ ပၸန္၊ အတြင္း၊ အျပင္၊ အၾကမ္း၊ အႏု၊ အယုတ္၊ အျမတ္၊ အေ၀း၊ အနီး ျဖစ္ေသာ ရုပ္အားလံုးကို ရူပကၡႏၶာဟုေခၚသည္။
   ၂။ အတိတ္၊ အနာဂတ္၊ ပစၥဳ ပၸန္၊ အတြင္း၊ အျပင္၊ အၾကမ္း၊ အႏု၊ အယုတ္၊ အျမတ္၊ အေ၀း၊ အနီး ျဖစ္ေသာ ေ၀ဒနာအားလံုးကို ေ၀ဒနကၡႏၶာဟုေခၚသည္။
   ၃။ အတိတ္၊ အနာဂတ္၊ ပစၥဳ ပၸန္၊ အတြင္း၊ အျပင္၊ အၾကမ္း၊ အႏု၊ အယုတ္၊ အျမတ္၊ အေ၀း၊ အနီး ျဖစ္ေသာ သညာအားလံုးကို သညကၡႏၶာဟုေခၚသည္။
   ၄။ အတိတ္၊ အနာဂတ္၊ ပစၥဳ ပၸန္၊ အတြင္း၊ အျပင္၊ အၾကမ္း၊ အႏု၊ အယုတ္၊ အျမတ္၊ အေ၀း၊ အနီး ျဖစ္ေသာ ရုပ္အားလံုးကို သခၤါရကၡႏၶာဟုေခၚသည္။
   ၅။ အတိတ္၊ အနာဂတ္၊ ပစၥဳ ပၸန္၊ အတြင္း၊ အျပင္၊ အၾကမ္း၊ အႏု၊ အယုတ္၊ အျမတ္၊ အေ၀း၊ အနီး ျဖစ္ေသာ ၀ိညာဏ္အားလံုးကို ၀ိညာဏကၡႏၶာဟုေခၚသည္။

>> ဥပါဒါနကၡႏၶာ ၅ပါး
   ၁။ အာသေ၀ါတရားတို႔၏ အာရံုျဖစ္၍ စြဲလန္းအပ္ေသာ အတိတ္၊ အနာဂတ္၊ ပစၥဳ ပၸန္ အတြင္း၊ အျပင္၊ အၾကမ္း၊ အႏု၊ အယုတ္၊ အျမတ္၊ အေ၀း၊ အနီး ျဖစ္ေသာ ရုပ္အားလံုးကို ရူပုပါဒါနကၡႏၶာ ဟုေခၚသည္။
   ၂။ အာသေ၀ါတရားတို႔၏ အာရံုျဖစ္၍ စြဲလန္းအပ္ေသာ အတိတ္၊ အနာဂတ္၊ ပစၥဳ ပၸန္ အတြင္း၊ အျပင္၊ အၾကမ္း၊ အႏု၊ အယုတ္၊ အျမတ္၊ အေ၀း၊ အနီး ျဖစ္ေသာ ေ၀ဒနာအားလံုးကို ေ၀ဒႏုပါဒါနကၡႏၶာ ဟုေခၚသည္။
   ၃။ အာသေ၀ါတရားတို႔၏ အာရံုျဖစ္၍ စြဲလန္းအပ္ေသာ အတိတ္၊ အနာဂတ္၊ ပစၥဳ ပၸန္ အတြင္း၊ အျပင္၊ အၾကမ္း၊ အႏု၊ အယုတ္၊ အျမတ္၊ အေ၀း၊ အနီး ျဖစ္ေသာ သညာအားလံုးကို သညဳ ပါဒါနကၡႏၶာ ဟုေခၚသည္။
   ၄။ အာသေ၀ါတရားတို႔၏ အာရံုျဖစ္၍ စြဲလန္းအပ္ေသာ အတိတ္၊ အနာဂတ္၊ ပစၥဳ ပၸန္ အတြင္း၊ အျပင္၊ အၾကမ္း၊ အႏု၊ အယုတ္၊ အျမတ္၊ အေ၀း၊ အနီး ျဖစ္ေသာ သခၤါရအားလံုးကို သခၤါရုပါဒါနကၡႏၶာ ဟုေခၚသည္။
   ၅။ အာသေ၀ါတရားတို႔၏ အာရံုျဖစ္၍ စြဲလန္းအပ္ေသာ အတိတ္၊ အနာဂတ္၊ ပစၥဳ ပၸန္ အတြင္း၊ အျပင္၊ အၾကမ္း၊ အႏု၊ အယုတ္၊ အျမတ္၊ အေ၀း၊ အနီး ျဖစ္ေသာ ၀ိညာဏ္အားလံုးကို ၀ိညဳ ပါဒါနကၡႏၶာ ဟုေခၚသည္။

   ေလာကီ ျဖစ္ေစ၊ ေလာကုတၱရာျဖစ္ေစ၊ ခႏၶာဖြဲ ႔၍ ရေကာင္းသမ်ွ တရားအားလံုးကို သိမ္းၾကံဳး၍ ျပေတာ္မူျခင္းငွာ ပထမ ခႏၶာေဒသနာေတာ္ကို ေဟာျပေတာ္မူသည္။ ၀ိပႆ     နာ ရွဳပြားေသာအခါ၌ကား ေလာကုတၱရာခႏၶာမ်ားကို အာရံုျပဳ၍ မရွဳပြားရ၊ ၀ဋ္ ဒုကၡတရားေတြကို အာရံုျပဳ၍ ရွဳ ပြားမွ ခႏၶာမ်ားကို အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ သေဘာ ထင္ျမင္ႏိုင္မည္။ ၀ိပႆ     နာရွဳရန္အတြက္ ဥပါဒါနကၡႏၶာမ်ားကို ေဟာျပေတာ္မူသည္။

>> ခႏၶာ ၅ပါး၏ ဥပမာမ်ား
   ၁။ ရုပ္သည္ ေ၀ဒနာ၏ မွီရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စားဖြယ္ထည့္ေသာ အိုးခြက္ပန္းကန္ႏွင့္ တူ၏။
   ၂။ ေ၀ဒနာသည္ သာယာအပ္ေသာေၾကာင့္ စားေသာက္ဖြယ္ရာႏွင့္ တူ၏။
   ၃။ သညာသည္ ေ၀ဒနာကို သာယာျခင္းကို ရေၾကာင္းျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဟင္းလ်ာႏွင့္ တူ၏။ (ဟင္းလ်ာဆိုတာ ခ်က္ဖို ႔၊ ျပဳတ္ဖို ႔ အစိမ္းကို ဆိုလိုသည္)
   ၄။ သခၤါရတို႔သည္ ေ၀ဒနာဟူသည္ စားေသာက္ဖြယ္ရာကို ျပဳျပင္တတ္ေသာေၾကာင့္ လုပ္ေကြ်းသူႏွင့္ တူသည္။
   ၅။ ၀ိညာဏ္တို႔သည္ ေ၀ဒနာဟူေသာ စားေသာက္ဖြယ္ရာကို ခံစားတတ္ေသာေၾကာင့္ စားသံုးသူႏွင့္ တူသည္။

>> ပါ႒ိေတာ္လာ ခႏၶာကို ရွဳ ပြါးပံု
   ၁။ ဣတိရူပံ
   ၂။ ဣတိရူပႆ      သမုဒေရာ
   ၃။ ဣတိရူပႆ      အထကေမာ

   ၁။ ရုပ္တရားကား ဤမ်ွ ၂၈ပါး၊ ဤသို႔ ေဖာက္ျပန္ျခင္း သေဘာ လကၡဏာရွိ၏။
   ၂။ ရုပ္တရား၏ ျဖစ္ေၾကာင္းကား အ၀ိဇၨာ၊ တဏွာ၊ ကံ၊ အာဟာရ ျဖစ္ျခင္း လကၡဏာအားျဖင့္ ၅ပါး အတိုင္း အရွည္ ရွိ၏။
   ၃။ ရုပ္တရား၏ ခ်ဳပ္ေၾကာင္းကား အ၀ိဇၨာ၊ တဏွာ၊ ကံ၊ အာဟာရ ခ်ဳပ္ျခင္း ပ်က္ျခင္း လကၡဏာအားျဖင့္ ၅ပါး အတိုင္း အရွည္ ရွိ၏။
   ၄။ ေ၀ဒနာ၏ ျဖစ္ေၾကာင္း ခ်ဳပ္ေၾကာင္းမွာ အ၀ိဇၨာ၊ တဏွာ၊ ကံ၊ ဖႆ      ျဖစ္ျခင္း၊ ခ်ဳပ္ျခင္း တို႔ပင္ျဖစ္သည္။
   ၅။ သညာႏွင့္ သခၤါရတို႔၏ ျဖစ္ေၾကာင္း ခ်ဳပ္ေၾကာင္းသည္လည္း ေ၀ဒနာႏွင့္ တူသည္။
၀ိညာဏ္၏ျဖစ္ေၾကာင္းႏွင့္ ခ်ဳပ္ေၾကာင္းမွာ အ၀ိဇၨာ၊ တဏွာ၊ ကံ၊ နာမ္၊ ရုပ္ျဖစ္ျခင္း ခ်ဳပ္ျခင္း တို႔ပင္ျဖစ္သည္။

>> ခႏၶာကို ရွဳ ပြါးရန္
   ရုပ္တရား၊ နာမ္တရား တစ္ပါးပါး၌ သိသိ တာတာ ထင္ရွားတာကို မွတ္ယူႏိုင္သည္။

>> အာယတနာပိုင္း
   သံသရာကို ခ်ဲ ႔တတ္ ရွည္လ်ားတတ္ေသာေၾကာင့္ အာယတန ဟုေခၚသည္။
   ေလာက၌ တစ္စံုတစ္ရာကို ခ်ဲ ႔ထြင္မွဳ ျပဳရာ၌
      ၁။ အခ်ဲ ႔ခံစရာ
      ၂။ ခ်ဲ ႔သည့္ လက္နက္ ကိရိယာ
      ၃။ ခဲ် ႔ေပးမည့္သူ ၃မ်ိဳ း ေပါင္းစပ္ေပးဖို႔ လိုအပ္သည္။

   ထို႔အတူ သံသရာကို ခ်ဲ ႔ထြင္မႈျပဳ ရာတြင္လည္း
      ၁။ အခ်ဲ ႔ခံစရာ အတြင္း အာယတန ၆ပါး
      ၂။ ခ်ဲ ႔သည့္ လက္နက္ ကိရိယာ အျပင္ အာယတန ၆ပါး
      ၃။ ခဲ် ႔ေပးမည့္သူ ၀ိညာဏ အာယတန ၆ပါး မူတည္ ၃မ်ိဳး ရွိသည္။

   အခ်ဲ ႔ခံစရာ အာယတနာ ၆ပါး
      ၁။ စကၡာယတန - မ်က္စိမွာ ရွိေသာ ရုပ္အၾကည္ဓါတ္
      ၂။ ေသာတာယတန - နားမွာ ရွိေသာ ရုပ္အၾကည္ဓါတ္
      ၃။ ဃနာယတန - ႏွာေခါင္းမွာ ရွိေသာ ရုပ္အၾကည္ဓါတ္
      ၄။ ဇိ၀ွါယတန - လ်ွာမွာ ရွိေသာ ရုပ္အၾကည္ဓါတ္
      ၅။ ကာယာယတန - ကိုယ္မွာ ရွိေသာ ရုပ္အၾကည္ဓါတ္
      ၆။ မနာယတန - စိတ္မွာ ရွိေသာ ရုပ္အၾကည္ဓါတ္
         ၎တုိ႔ကို ပသာဒ ၆ပါး၊ ဒြါရ ၆ပါး၊ ၀တၳဳ ၆ပါးဟုလည္း ေခၚေသးသည္။

   ခ်ဲ ႔ေပးေသာ လက္နက္ ကိရိယာ အျပင္အာယတန ၆ပါး
      ၁။ ရူပါရံု - အဆင္းရုပ္ဓါတ္
      ၂။ သဒၵါရံု - အသံရုပ္ဓါတ္
      ၃။ ဂႏၶာရံု - အနံ႔ရုပ္ဓါတ္
      ၄။ ရသာရံု - အရသာ ရုပ္ဓါတ္
      ၅။ ေဖာ႒ာဗာရံု - ေတြ႔ထိရုပ္ဓါတ္
      ၆။ ဓမၼာရံု - သိစရာ ရုပ္ နာမ္ ပညတ္ ဓမၼဓါတ္
         ၎တို႔ကို အာရံု ၆ပါးဟု ေခၚေသးသည္။

   ခ်ဲ႔ေပးမည့္သူ ၀ိညာဏ အာယတန ၆ပါး
      ၁။ စကၡဳ၀ိညာဏ္ - ျမင္သိစိတ္
      ၂။ ေသာတ၀ိညာဏ္ - ၾကားသိစိတ္
      ၃။ ဃာန၀ိညာဏ္ - နံသိစိတ္
      ၄။ ဇိ၀ွါ၀ိညာဏ္ - စားသိစိတ္
      ၅။ ကာယ၀ိညာဏ္ - ထိသိစိတ္
      ၆။ မေနာ၀ိညာဏ္ - မ်ိဳးစံုသိစိတ္
         ၎တို႔ကို ၀ိညာဏ္ ၆ပါး၊ ၀ိညာဏဓါတ္ ၆ပါး၊ အသိဓါတ္ ၆ပါး ဟု ေခၚေသးသည္။

   >> အတြင္းအာယတန ရွဳ ပံု
      မ်က္စိကို သိ၏ဟု ျမတ္စြာဘုရား မိန္႔ေတာ္မူရာ၌ မ်က္စိသည္ မျမဲ၊ မ်က္စိသည္ ဆင္းရဲ၏။ ဆင္းရဲေသာ မ်က္စိသည္ ကိုယ္၊ အတၱ မဟုတ္။ ကိုယ္အတၱမဟုတ္ေသာ မ်က္စိသည္ ငါ မဟုတ္၊ ငါ့ကိုယ္ အတၱ မဟုတ္၊ ၀ိပႆ     နာပညာျဖင့္ ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိျမင္ရမည္။
      ဤသို႔ရွဳ ျမင္ေသာသူသည္ မ်က္စိ၌လည္း ျငီးေငြ႔၏ စြဲမက္မွဳကင္း၏။ ကိေလေသာမွ လြတ္ေျမာက္၏။ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ျပီ ဟု အသိဥာဏ္ ျဖစ္ေပၚလာ၏။

   မွတ္ခ်က္။ က်န္ေသာ နား၊ ႏွာေခါင္း၊ လ်ွာ၊ ကိုယ္၊ စိတ္ တို႔၌လည္း နည္းတူ ရွဳရမည္။ မိမိစိတ္ၾကိဳက္ မျဖစ္၊ ဆင္းရဲသည္ျဖစ္၍ အနတၱ ဟူလို။

   >> အျပင္အာယတန ရွဳပြါးပံု
      အဆင္းရူပါရံုတို႔သည္ မျမဲကုန္၊ မျမဲေသာ အဆင္း ရူပါရံုသည္ ဆင္းရဲ၏။ ဆင္းရဲေသာ အဆင္း ရူပါရံုသည္ ကိုယ္၊ အတၱ မဟုတ္။ ကိုယ္ အတၱ မဟုတ္ေသာ အဆင္း ရူပါရံုကို ဤ အဆင္းရူပါရံုသည္ ငါ့ဥစၥာ မဟုတ္၊ ငါ မဟုတ္၊ ငါ ကိုယ္ အတၱ မဟုတ္ဟု ၀ိပႆ     နာပညာျဖင့္ ဟုတ္တိုင္းမွန္စြာ သိျမင္ေအာင္ ရွဳ ရမည္။ အနိစၥ၊ ဒုကၡ၊ အနတၱ သိျမင္ျခင္းသည္ ၀ိပႆ     နာပညာျဖစ္သည္။
      ဤသို႔ ရွဳေသာ ၾကား၊ အျမင္ ရွိေသာ အရိယာ သာ၀ကသည္ အဆင္းကိုလည္း ျငီးေငြ ႔၏။ စြဲမက္မႈကင္း၏။ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္၏။ ကိေလသာမွ လြတ္ေျမာက္ျပီဟု သိ၏။ ပဋိသေႏၶေနမႈကုန္ျပီ၊ ျမတ္ေသာအက်င့္ကို က်င့္သံုးျပီးျပီ၊ မဂ္ကိစၥျပဳျပီးျပီ၊ တစ္ပါးေသာ ျပဳဖြယ္ မရွိေတာ့ျပီဟု သိ၏။

မွတ္ခ်က္။ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႔အထိ၊ သေဘာတရားတို႔ကိုလည္း နည္းတူ ရွဳမွတ္ရမည္။

>> ေဗာဇၥ်င္ခုနစ္ပါး
    ေဗာဇၥ်င္ဆိုတာ သိျခင္းငွါျဖစ္လို႔ သိ၏။

>> ေဗာဇၥ်င္ခုနစ္ပါး ဆင္ျခင္ျခင္း အပိုင္း
   သိျခင္းငွါျဖစ္ကုန္ေသာေၾကာင့္ ေဗာဇၥ်င္လို႔မည္ကုန္၏။ သိတတ္ကုန္၊ တစ္ဖန္ သိတတ္ကုန္၊ ေနာက္တစ္ဖန္ သိတတ္ကုန္၊ ေကာင္းစြာ သိတတ္ကုန္ေသာေၾကာင့္ ေဗာဇၥ်င္လို႔ မည္ကုန္၏။
    ေဗာဇၥ်ဂၤဟူေသာ စကားလံုးကို ေဗာဓိအေပါင္း အဂၤ ဟူ၍ ႏွစ္ပုဒ္ ခြဲႏိုင္သည္။
    ေဗာဓိ + အဂၤ
    ေဗာဓိဆိုသည္မွာ သစၥာေလးပါးတို႔ကို ေကာင္းစြာ သိျမင္ျခင္းပင္ျဖစ္သည္။
   အဂၤဆိုသည္မွာ အဂၤါအစိတ္အပုိင္းဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။
   ေဗာဇၥ်င္ဂၤဆိုသည္မွာ သစၥာေလးပါးတို႔ကို သိျမင္ရန္ လိုအပ္ေသာ အဂၤါအစိတ္အပိုင္းဟူ၍ နားလည္ရမည္။ တရားက်င့္သူသည္ ေဗာဇၥ်င္ခုနစ္ပါး ျပည့္စံုရမည္။

>> ေဗာဇၥ်င္ခုနစ္ပါး
   ၁။ ေကာင္းျမတ္ ျပည့္စံုစြာ သိျမင္ႏုိင္ေရးအတြက္ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ သတိသည္ သတိသေမၺာဇၥ်င္ မည္၏။
   ၂။ ေကာင္းျမတ္ ျပည့္စံုစြာ သိျမင္ႏုိင္ေရးအတြက္ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ပညာသည္ ဓမၼ၀ိဇယသေမၺာဇၥ်င္ မည္၏။
   ၃။ ေကာင္းျမတ္ ျပည့္စံုစြာ သိျမင္ႏုိင္ေရးအတြက္ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ၀ီရိယသည္ ၀ီရိယသေမၺာဇၥ်င္ မည္၏။
   ၄။ ေကာင္းျမတ္ ျပည့္စံုစြာ သိျမင္ႏုိင္ေရးအတြက္ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ပီတိသည္ ပီတိသေမၺာဇၥ်င္ မည္၏။
   ၅။ ေကာင္းျမတ္ ျပည့္စံုစြာ သိျမင္ႏုိင္ေရးအတြက္ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ပႆသဒိသည္ ပႆသဒိသေမၺာဇၥ်င္ မည္၏။
   ၆။ ေကာင္းျမတ္ ျပည့္စံုစြာ သိျမင္ႏုိင္ေရးအတြက္ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ သမာဓိသည္ သမာဓိသေမၺာဇၥ်င္ မည္၏။
   ၇။ ေကာင္းျမတ္ ျပည့္စံုစြာ သိျမင္ႏုိင္ေရးအတြက္ အေၾကာင္းျဖစ္ေသာ ဥေပကၡာသည္ ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္ မည္၏။
   အေရးၾကီးဆံုးသည္ သတိသေမၺာဇၥ်င္ ျဖစ္၏။

>> သတိ သံုးမ်ိဳး
   ၁။ ရွဳပြါးေနေသာ အာရံု ျပတ္မသြား၊ ေပ်ာက္မသြားေစရန္ ယင္းအာရံုေနာက္သို႔ လိုက္ပါ ကပ္ပါေနေသာ သတိတစ္မ်ိဳး (ဥပၸဂဏွာ သတိ)
   ၂။ ယင္းသတိေၾကာင့္ ရွဳပြါးေနေသာ အာရံုသည္ အျပတ္နဲ၊ အေပ်ာက္နဲကာ ေရးေရးေပၚေနေသာ အဆင့္မွ ခပ္ထင္းထင္းၾကီး ေပၚလာေအာင္ ထိန္းေပးထားေသာ သတိတစ္မ်ိဳး (အသေမၺာတ သတိ)
   ၃။ ယင္းသတိကား တင္ထားေပးေသာ အာရံုကို မိမိရရ ဥာဏ္ျဖင့္ သံုးသပ္ႏိုင္ရန္ ေစာင့္ေရွာက္ထားႏိုင္ေသာ သတိတစ္မ်ိဳး (အာရကၡ သတိ)

>> သတိသေမၺာဇၥ်င္ျဖစ္ေၾကာင္း ေလးပါး
   သတိသမၺဇဥ္ အျမဲယွဥ္၍
   ၾကဥ္ေလမု႒၊ မီရ သတိမွာ
   ဓိမုတၱာဟု ေလးျဖာသတိ ပြါးေၾကာင္းတည္း။

   ၁။ ကိုယ္ကိစၥ၊ စိတ္ကိစၥ အားလံုးတို႔၌ အျမဲတမ္း သတိထား၍ ေနျခင္း
   ၂။ သတိ မရွိ၊ ေမ့ေလ်ာ ့ေပါ့ဆ ျပဳလုပ္ေျပာဆိုတတ္သူကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း၊
   ၃။ သတိရွိ၍ မေမ့မေလ်ာ ့ မေပါ့မဆ ျပဳလုပ္ေျပာဆိုတတ္သူကို ေပါင္းသင္းျခင္း၊
   ၄။ အရာရာ၌ သတိကို ေရွ ႔သြားျပဳခါ၊ သတိအားေကာင္းေအာင္ ေမြးျမဴျခင္း။

>> ဓမၼ၀ိဇယသေမၺာဇၥ်င္ျဖစ္ေၾကာင္း
   ဖန္ဖန္ေမးမွဳ ၊  ၀တၳဳစင္ေစ
   ဣေျႏိၵေရမွ် ၊ ဗာလကိုၾကဥ္
   ဥာဏ္ရွိယွဥ္မွ ၊ ဆင္ျခင္နက္လွ
   ဓိမုတၱဟု ဥာဏပြါးေၾကာင္း ခုနစ္တည္း။

   ၁။ ခႏၶာ အာယတန စသည္တို႔၏ အနက္ အဓိပၸါယ္ကို အဖန္ဖန္ ေမးျမန္းျခင္း (မွတ္သားျခင္း)
   ၂။ ကိုယ္တြင္း ကိုယ္ပ သန္႔ရွင္း စင္ၾကယ္မႈကိုျပဳ ျခင္း
   ၃။ သဒၶါ၊ ၀ီရိယ၊ သတိ၊ သမာဓိ၊ ပညာ စေသာ ဣေျႏိၵေရ ငါးပါးမွာ ညီမ်ွေစျခင္း
   ၄။ ပညာ မရွိသူကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း
   ၅။ ျဖစ္ ပ်က္ကို သိေသာ ပညာရွိကို ေပါင္းသင္းျခင္း
   ၆။ သိမ္ေမြ ႔နက္နဲ ခက္ခဲေသာ တရားတို႔ကို ဆင္ျခင္ျခင္း
   ၇။ အရာရာ၌ ပညာကို ေရွ ႔သြားျပဳ ကာ၊ ပညာအားေကာင္းလာေအာင္ ေလ့က်င့္ျခင္း

>> ၀ီရိယသေမၺာဇၥ်င္ျဖစ္ေၾကာင္း
   ပါယ္ေဘး ဆင္ျခင္ ၊ ျမင္မည့္ အကိ်ိဳး
   လမ္းရိုး လိုက္ရာ ၊ ပိဏၭပစယ
   ဒါယဇၨဟု ၊ သတၳဳ ျမတ္ဘိ
   ဇာတိ မဟထ ၊ သျဗဟၼဇာရိ
   မမီ လူပ်င္း ၊ မီတင္း အာရဒၶ
   ဓိမုတၱဟု လံုလပြါးေၾကာင္း ဆယ့္တစ္တည္း။

   ၁။ အပါယ္ေဘးကို ဆင္ျခင္ျခင္း
   ၂။ ၀ီရိယ အက်ိဳးကို ဆင္ျခင္ျခင္း
   ၃။ ၀ဋ္ဆင္းရဲမွ ထြက္ေျမာက္ျခင္းငွာ သြားေရာက္အပ္ေသာလမ္းကို ဆင္ျခင္ျခင္း
   ၄။ အမ်ားျပည္သူတို႔၏ ဆြမ္းကို တံု႔ျပန္ပူေဇာ္ျခင္း
   ၅။ အေမြခံထိုက္သည္ အျဖစ္ ျမတ္သည့္အျဖစ္ကို ဆင္ျခင္ျခင္း (ဓမၼအေမြ ခံယူထိုက္ျခင္း ဟူလို)
   ၆။ ဘုရားရွင္၏ ျမတ္သည့္အျဖစ္ကို ဆင္ျခင္ျခင္း
   ၇။ အမ်ိဳးဇာတ္၏ ျမတ္သည့္အျဖစ္ကို ဆင္ျခင္ျခင္း
   ၈။ အေပါင္းအေဖာ္တို႔၏ ျမတ္သည့္အျဖစ္ကို ဆင္ျခင္ျခင္း
   ၉။ ပ်င္းရိသူကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း
  ၁၀။ ၀ီရိယရွိသူကို ေပါင္းသင္းျခင္း
  ၁၁။ အရာရာ၌ ၀ီရိယကို ေရွ ႔သြားျပဳကာ ၀ီရိယအားေကာင္းလာေအာင္ ေမြးျမဴျခင္း

>> ပီတိသေမၺာဇၥ်င္ျဖစ္ေၾကာင္း
   သတၱႏုႆတိ  ၊ ၾကဥ္ဘိလူခ
   သိနိတၱာရွာ ၊ သဗါတသို႔
   ဓိမုတၱ မယုတ္ပီတိ ဆယ့္တစ္တည္း။

   ၁။ ဗုဒၶြါႏုႆ     တိ - ဘုရားဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့ျခင္း
   ၂။ ဓမၼါႏုႆ     တိ - တရားဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့ျခင္း
   ၃။ သံဃာႏုႆ     တိ - သံဃာဂုဏ္ေတာ္မ်ားကို အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့ျခင္း
   ၄။ သီလာႏုႆ     တိ - မိမိ၏ သီလကို အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့ျခင္း
   ၅။ စာဂါႏုႆ     တိ - မိမိ၏ စြန္႔ၾကဲမႈကို အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့ျခင္း
   ၆။ ေဒ၀တာႏုႆ     တိ - နတ္ျဗဟၼာတို႔ကို သက္ေသထား၍ မိမိ၏သဒၶါစေသာဂုဏ္တို႔ကို အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့ျခင္း
   ၇။ ဥပသမာႏုႆ     တိ - ကိေလသာျငိမ္းျခင္းကို အဖန္ဖန္ ေအာက္ေမ့ျခင္း (တဒဂၤ တခဏ ကိေလသာျငိမ္းျခင္းကို ဆင္ျခင္ျခင္း)
   ၈။ သဒၶါတရား မရွိ၊ ၾကမ္းတမ္း ေခါင္းပါးသူကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း
   ၉။ သဒၶါတရားမ်ားေသာသူကို ေပါင္းသင္းျခင္း
   ၁၀။ သဒၶါတရားျဖစ္ေစေသာ တရားေဒသနာမ်ားကို ႏွလံုးသြင္းဆင္ျခင္ျခင္း
   ၁၁။ အရာရာ၌ ကို ပီတိကိုေရွ ႔သြားျပဳကာ ပီတိအားေကာင္းလာေအာင္ ေမြးျမဴျခင္း

>> ပႆ     ဒၶိ သေမၺာဇၥ်င္ျဖစ္ေၾကာင္း
   ေဘာဇဥ္ မြန္ျမတ္ ၊ ေလ်ာက္ပတ္ ဥတု
   သုခ ဣရိယာ ၊ မစၧာ ပေယာဂ
   ပါရက ၾကဥ္ ၊ ယွဥ္ အသာရ႒
   ဓိမုတၱ မွတ္ ပႆ ပြါးေၾကာင္း ခုနစ္တည္း။

   ၁။ မြန္ျမတ္ေသာ ေဘာဇဥ္ကို မွီ၀ဲျခင္း
   ၂။ ခ်မ္းသာေစေသာ ဥတုကို မွီ၀ဲရျခင္း
   ၃။ ခ်မ္းသာေစတတ္ေသာ ဣရိယာပုတ္ကို မွီ၀ဲျခင္း
   ၄။ အလယ္အလတ္ျဖစ္ေသာ လံု ႔လ၀ီရိယရွိျခင္း
   ၅။ ပူပန္သူကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း
   ၆။ စိတ္ျငိမ္းေအးသူကို ေပါင္းသင္းျခင္း
   ၇။ အရာရာ၌ ကို ပႆဒၶိကို ေရွ ႔သြားျပဳကာ ပႆ     ဒၶိ အားေကာင္းလာေအာင္ ေမြးျမဴျခင္း

>> သမာဓိသေမၺာဇၥ်င္ျဖစ္ေၾကာင္း
   ၀တၳဳ စင္ေစ ၊ ဣေျႏိၵေရ မွ်စြာ ၊ လိမၼာနိမိတၱ
   ပဂၢဟ ၊ နိဂၢဟ ၊ သံသမၸဟတ ၊ ဥေပကၡာ ႏွင့္
   ပ်ံ ႔လြင့္သူၾကဥ္ ၊ တည္ၾကည္ ယွဥ္ကာ
   ဇန ၀ိေမာက္ ဓိမုတ္ ေလ်ာက္တည္း။

   ၁။ ကိုယ္တြင္း ကိုယ္ပ သန္႔ရွင္း စင္ၾကယ္ျခင္း
   ၂။ သဒၶါ စေသာ ဣေျႏိၵေရမ်ား ညီမွ်ျခင္း
   ၃။ ကသိုဏ္း နိမိတ္ ၊ အသုဘ နိမိတ္တို႔၌ ကြ်မ္းက်င္ျခင္း
   ၄။ ဘာ၀နာစိတ္ကို ခ်ီးေျမွာက္သင့္ရာ၌ ခ်ီးေျမွာက္ျခင္း
   ၅။ ဘ၀နာစိတ္ကို ႏွိမ္သင့္ရာအခါ၌ ႏွိမ္ျခင္း
   ၆။ ဘာ၀နာစိတ္ကို ရႊင္သင့္ရာအခါ၌ ရႊင္ျခင္း
   ၇။ ဘာ၀နာစိတ္ကို လစ္လ်ဴရွဳ သင့္ေသာအခါ၌ လစ္လ်ဴရွဳျခင္း
   ၈။ စိတ္မတည္ၾကည္သူကို ေရွာင္ၾကဥ္ျခင္း
   ၉။ စိတ္တည္ၾကည္သူကို ေပါင္းသင္းျခင္း
   ၁၀။ စ်ာန္ ၀ိေမာကၡ တို႔ကို ဆင္ျခင္ျခင္း
   ၁၁။ အရာရာ၌ ကို သမာဓိကို ေရွ ႔သြားျပဳကာ သမာဓိ အားေကာင္းလာေအာင္ ေမြးျမဴျခင္း

>> ဥေပကၡာသေမၺာဇၥ်င္ျဖစ္ေၾကာင္း
   ၁။ သတၱ၀ါတို႔၌ လစ္လ်ဴရွဳျခင္း
   ၂။ သခၤါရတို႔၌ လစ္လ်ဴရွျခင္း
   ၃။ သတၱ၀ါ သခၤါရတို႔၌ ခ်စ္တတ္သူကို လစ္လ်ဴရွဳျခင္း
   ၄။ သတၱ၀ါ သခၤါရတို႔ကို လစ္လ်ဴရွဳတတ္သူကို ေပါင္းသင္းျခင္း
   ၅။ အရာရာ၌ ကို ဥေပကၡာတို႔ကို ေရွ ႔သြားျပဳကာ ဥေပကၡာ အားေကာင္းလာေအာင္ ေမြးျမဴျခင္း

   ေဗာဇၥ်င္တရားတို႔သည္ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ပြင့္ေတာ္မူေသာအခါ၌သာလွ်င္ ျမတ္စြာဘုရား အဆံုးအမ သာသနာ၌သာ ျဖစ္ကုန္၏။
   ဤေဗာဇၥ်င္ခုနစ္ပါးတို႔ကို ၾကိမ္ဖန္မ်ားစြာပြါးမ်ားသည္ရွိေသာ္ သံသရာတည္းဟူေသာ ဤဘက္ကမ္းမွ နိဗၺာန္တည္းဟူေသာ ဟိုဘက္ကမ္းသို႔ ေရာက္ႏိုင္၏ဟု ျမတ္စြာဘုရား မိန္႔ေတာ္မူသည္။

>> သစၥာေလးပါးကို ဆင္ျခင္ျခင္း အပိုင္း
   သစၥာဆိုသည္မွာ သူ႔အမည္ ၊ သညာ ႏွင့္ သူ႔သဘာ၀ အစဥ္ထာ၀ရ ညီညြတ္ေျဖာင့္မွန္သည္ကို သစၥာဟုေခၚသည္။ သမုတိသစၥာႏွင့္ ပရမတၳသစၥာဟု သစၥာႏွစ္မ်ိဳး ရွိ၏။
   ေလာကီဘံုသား လူအမ်ားတို႔၏ ေျပာရုိးဆိုစဥ္ျဖစ္ေသာ သတ္မွတ္ခ်က္အတိုင္း ကိုက္ညီေျဖာင့္မွန္ျခင္းသည္ သမုတိသစၥာမည္၏။
   ဓမၼသဘာ၀အားျဖင့္ အလြန္ဟုတ္မွန္ေသာ ရွိ ၊ မရွိ သေဘာသည္ ပရမတၳသစၥာမည္၏။ သမုတိသစၥာသည္ အေခၚအေ၀ၚအားျဖင့္သာ ရွိျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။
   ပရမတၳသစၥာသည္ တကယ္ ရွိျခင္းမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ တရားက်င့္ရာ၌ အေခၚရွိျဖစ္ေသာ သမုတိသစၥာ ပညတ္ကို ဖယ္ခြါ၍ တကယ္ရွိေသာ ပရမတၳသစၥာ ၊ ရုပ္ ၊ နာမ္ သေဘာတရားတို႔ကို ရွဳ မွတ္ရသည္။

>> ၁။ ဒုကၡအရိယသစၥာအဖြင့္
   ဤဒုကၡသစၥာသည္ မ်ားစြာေသာ ေဘးရန္တို႔၏ တည္ရာျဖစ္ေသာေၾကာင့္ စက္ဆုပ္အပ္ ကဲ႔ရဲ ႔အပ္၏။
   အခ်ိန္မေရြး ေနရာမေရြး ပုဂၢိဳလ္ သတၱ၀ါ မေရြး အားလံုးအတြက္ ဆင္းရဲျခင္းသေဘာျဖစ္ေသာ အမွန္တရားသည္ ဒုကၡသစၥာျဖစ္၏။

>> ဒုကၡ၁၂မ်ိဳး
   ၁။ ဇာတိဒုကၡ
   ၂။ ဇရာဒုကၡ
   ၃။ မရဏဒုကၡ
   ၄။ ေသာကဒုကၡ
   ၅။ ပရိေဒ၀ဒုကၡ
   ၆။ ဒုကၡဒုကၡ
   ၇။ ေဒါမနႆ     ဒုကၡ
   ၈။ ဥပယာသဒုကၡ
   ၉။ အပီယ သံပေယာဂဒုကၡ
   ၁၀။ ခ်စ္ခင္သူႏွင့္ ေကြကင္းရသည့္ ဒုကၡ
   ၁၁။ လိုတာမရဒုကၡ
   ၁၂။ ဥပါဒါနကၡႏၶာဒုကၡ
   မအိုခ်င္၊ မနာခ်င္၊ မေသခ်င္လို႔ တရားက်င့္ရျခင္း ျဖစ္သည္။

>> ဇာတိဒုကၡ
   ဇာတိဒုကၡဆိုသည္မွာ အမိ၀မ္း၌ ကိန္းေအာင္းေသာ သတၱ၀ါတို႔၏ ပဋိသေႏၶအခါမွစ၍ ေမြးဖြားခ်ိန္တိုင္ေအာင္ကာလကို ဇာတိဒုကၡဟုေခၚသည္။
   မ်ားစြာေသာဒုကၡတို႔၏ အစပိ်ဳးရာ တည္ရွိရာ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ ဇာတိပိဒုကၡမည္၏။

>> ဇရာဒုကၡ
   ဇရာဒုကၡဆိုသည္မွာ ခႏၶာတို႔၏ ေဟာင္းေျမ ႔ရင့္ေရာ္ေသာ ဆံျဖဴသြားက်ိဳးျခင္း စေသာ ထင္ရွားေသာ ဇရာပင္ျဖစ္သည္။

>> မရဏဒုကၡ
   မရဏဒုကၡဆိုသည္မွာ ခႏၶာရသူတို႔၏ အသက္ကုန္ျခင္း၊ ကံကုန္ျခင္းစေသာ တစ္မ်ိဳးမ်ိဳးေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္ အသက္ဇီ၀ိန္ ကင္းျပတ္ျခင္းပင္ ျဖစ္သည္။

>> ေသာကဒုကၡ
   ေသာကဒုကၡဆိုသည္မွာ ပ်က္စီးျခင္းတစ္မ်ိဳးမ်ိဳးျဖင့္ ေတြ႔ၾကံဳရသူ၏ စိတ္ပူပန္ျခင္း၊ ဆင္းရဲသည့္သေဘာ
ဒုကၡျဖစ္၏။

>> ပရေဒ၀ဒုကၡ
   ပရိေဒ၀ဒုကၡဆိုသည္မွာ ပ်က္စီးျခင္းေတြ႔ၾကံဳသူ၏ မ်က္ရည္ထြက္ခါ ငိုေၾကြးရျခင္းဒုကၡမ်ိဳးပင္ ျဖစ္သည္။

>> ဒုကၡဒုကၡ
   ဒုကၡဒုကၡဆိုသည္မွာ ကိုယ္၌ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ျဖစ္၏။

>> ေဒါမနႆ     ဒုကၡ
   ေဒါမနႆ     ဒုကၡဆိုသည္မွာ စိတ္၌ျဖစ္ေသာ ဆင္းရဲျခင္း ျဖစ္၏။

>> ဥပယာသဒုကၡ
   ဥပယာသဒုကၡဆိုသည္မွာ ေဆြမ်ိဳးပ်က္စီးျခင္း စသည္တို႔ျဖင့္ ႏွိပ္စက္ခံရေသာသူ၏ လြန္ကဲစြာ လြန္မင္းစြာ စိတ္ဆင္းရဲျခင္း ျဖစ္သည္။

>> ဆီအိုး ဥပမာ
   အပူေပးထားေသာ ဆီအိုးျဖင့္ ဥပမာျပရေသာ္ ဆီပူလာ၍ ထြက္လာေသာ အပူေငြ ႔သည္ ေသာကႏွင့္ တူ၏။ လြန္စြာပူလာ၍ လွ်ံက်လာေသာ အျဖစ္သည္ ပရိေဒ၀ႏွင့္ တူ၏။
   လြန္ကဲစြာပူ၍ ဆီအိုး၌ ဂ်ိဳးကပ္ က်န္ရစ္ေသာ အျဖစ္သည္ ဥပယာသႏွင့္ တူ၏။

>> မွတ္ခ်က္
   ဒုကၡ၏တည္ရာအေၾကာင္းသည္ ခႏၶာျဖစ္သည္။ ခႏၶာခ်ဳပ္ေၾကာင္းသည္ ဒုကၡ၏ခ်ဳပ္ေၾကာင္းတည္း။
 
   ခႏၶာအသစ္ ျပန္လာျဖစ္
   စင္စစ္ ဆင္းရဲသာ။

   ဆင္းရဲဒုကၡ မွန္သမွ်သည္ ခႏၶာကို အေၾကာင္းျပဳ ျဖစ္လာၾကသည္။
   ခႏၶာရွိလွ်င္ ဒုကၡျဖစ္သည္။ ခႏၶာအသစ္ျဖစ္လွ်င္ ဆင္းရဲဒုကၡ မုခ်မေတြ ျဖစ္လာလိမ့္ဦးမည္သာျဖစ္သည္။

   ခႏၶာအသစ္ ျပန္မျဖစ္
   စင္စစ္ ျမတ္ခ်မ္းသာ။

   ဆယ့္ႏွစ္မ်ိဳးေသာ ဆင္းရဲဒုကၡသည္ ခႏၶာအသစ္ ျပန္မျဖစ္လွ်င္ ျဖစ္လာစရာ အေၾကာင္း မရွိႏိုင္ပါ။
   ခႏၶာကို အေၾကာင္းျပဳ ၊ အမွီျပဳ ၍သာလွ်င္ ဆင္းရဲဒုကၡ ျဖစ္ရျခင္း အေၾကာင္းေၾကာင့္ ခႏၶာအသစ္ ျပန္မျဖစ္ေတာ့ေသာ ဘုရား၊ ရဟႏၲာ တို႔အတြက္ ဒုကၡအသစ္ ျဖစ္စရာ မရွိေတာ့ပါ။

   ဒုကၡကုန္ကင္းရာ နိဗၺာန္ဆိုသည္မွာ ခႏၶာအသစ္ ျပန္မျဖစ္သူတို႔အတြက္သာလွ်င္ ျဖစ္ႏိုင္သည္။

>> ဒုကၡသမုဒယအရိယာသစၥာ (ဒုကၡျဖစ္ျခင္း၏ အေၾကာင္းတရား)

>> သမုဒယသစၥာ
   ဒုကၡသစၥာ၏ျဖစ္ျခင္းအေၾကာင္းသည္ သမုဒယသစၥာမည္၏။ အဘယ္တရားသည္ သမုဒယသစၥာ မည္သနည္းဟုဆိုလွ်င္ တဏွာ ေလာဘကို ညႊန္ျပရမည္သာျဖစ္သည္။
   ဘ၀သစ္ကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ တပ္မက္ႏွစ္သက္ျခင္းႏွင့္တကြ ျဖစ္ေသာ ထိုထိုဘ၀ ထိုထိုအာရံု၌ အလြန္ႏွစ္သက္ျခင္းရွိေသာ ေလာဘတဏွာသည္
   ၁။ ကာမဘံု၌ တပ္မက္ျခင္း (ကာမတဏွာ)
   ၂။ ရူပ၊ အရူပဘံု၌ တပ္မက္ျခင္း (ဘ၀တဏွာ)
   ၃။ ဥေဒၥဒ ဒိ႒ိႏွင့္ကြျဖစ္ေသာ တပ္မက္ျခင္း (၀ိဘ၀တဏွာ) ဟူ၍ သံုးမ်ိဳးရွိသည္။

   ေလာက၌ ခ်စ္ခင္ဖြယ္၊ သာယာဖြယ္ သေဘာတရားရွိ၏။ တဏွာသည္ ခ်စ္ခင္ဖြယ္၊ သာယာဖြယ္ေသာ သေဘာတရား၌ရွိ၏ တည္သည္ရွိေသာ္ ခ်စ္ခင္ဖြယ္ သာယာဖြယ္၌ တည္၏။

   ေလာက၌ မ်က္စိ၊ ႏွား၊ ႏွာေခါင္း၊ လွ်ာ၊ ကိုယ္၊ စိတ္သည္ ခ်စ္ခင္သာယာဖြယ္သေဘာျဖစ္၏။

   ေလာက၌ အဆင္း၊ အသံ၊ အနံ႔၊ အရသာ၊ အေတြ႔အထိ သေဘာတရားတို႔သည္ ခ်စ္ခင္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ျဖစ္၏ တဏွာသည္ ယင္း၌ ျဖစ္တည္၏။

   ေလာက၌ ျမင္သိစိတ္၊ ၾကားသိစိတ္၊ နံ႔သိစိတ္၊ စားသိစိတ္၊ ထိသိစိတ္၊ အသိစိတ္တို႔သည္ ခ်င္ခင္ဖြယ္ သာယာဖြယ္ သေဘာျဖစ္၏။ တဏွာသည္ ယင္း၌ ျဖစ္တည္၏။

   ၀ိဥာဏ ပစၥယာ၊ ဖႆအရ မ်က္စိ အေတြ႔၊ နား အေတြ႔၊ ႏွာေခါင္း အေတြ႔၊ လွ်ာ အေတြ႔၊ ကိုယ္ အေတြ႔၊
စိတ္ အေတြ႔သည္လည္း ခ်င္ခင္သာယာဖြယ္ သေဘာျဖစ္၏။ တဏွာသည္ ယင္း၌ ျဖစ္တည္၏။

   ဖႆ     ပစၥယာ ေ၀ဒနာအေရ အေတြ႔ေၾကာင့္ျဖစ္ေသာ စကၡဳ ၊ ေသာတ ၊ ဃာန ၊ ဇိ၀ွါ ၊ ကာယ ၊ မေနာသမၹတၱေဇာေ၀ဒနာသည္ ခ်စ္ခင္သာယာဖြယ္ သေဘာျဖစ္၏။ တဏွာသည္ ယင္း၌ ျဖစ္တည္၏။

   သညာ၌လည္း တဏွာျဖစ္၏။
   ေစတနာ၌လည္း တဏွာျဖစ္၏။
   ၀ိတက္၌လည္း တဏွာျဖစ္၏။
   ၀ိစာရ၌လည္း တဏွာျဖစ္၏။
   သတိမရွိတဲ့ အခ်ိန္တိုင္းမွာ တဏွာျဖစ္၏။

>> နိေရာဓ သစၥာအဖြင့္
   နိေရာဓ ဟူေသာပုဒ္၌ နိ သဒၵါသည္ မရွိျခင္း အနက္သေဘာကိုျပ၏။
   ေရာဓ သဒၵါသည္ သံသရာ ေႏွာင္အိမ္ဟူေသာ အနက္သေဘာကိုျပ၏။
   သံသရာေႏွာင္အိမ္ မရွိျခင္းသည္ နိေရာဓ ျဖစ္၏။
   ထို႔ေၾကာင့္ သံသရာေႏွာင္အိမ္ဟူေသာ ဒုကၡေႏွာင္ဖြဲ ႔ မရွိေသာအျဖစ္သည္ အလံုးစံုေသာ ဂတိ ငါးပါးမွ လြတ္သည္၏ အျဖစ္ေၾကာင့္ နိေရာဓဟု ေခၚဆိုအပ္၏။
   တနည္းဆိုေသာ္ နိဗၺာန္ေရာက္ေသာ ပုဂၢိဳလ္အား သံသရာေႏွာင္အိမ္ ဟူေသာ အေႏွာင္အဖြဲ ႔ မရွိေတာ့၍ နိေရာဓဟုေခၚဆိုအပ္၏

>> နိဗၺာန္၏ သေဘာ၀
   အဖန္ဖန္ အထပ္ထပ္ ဆင္းရဲရေသာ သံသရာတြင္ ခႏၶာဇာတ္သိမ္း လြတ္ျငိမ္းျခင္းသည္ နိဗၺာန္ မည္၏။
   တဏွာအေပါင္းတြယ္တာေၾကာင္းမွ ေကာင္းေကာင္း လြတ္ကင္း ဆိတ္ျငိမ္ျခင္းသည္ နိဗၺာန္၊
   ျဖစ္စရာအေၾကာင္း တစ္ခုခုမွ မျပဳၾကေတာ့ျခင္းေၾကာင့္ အေၾကာင္းကင္းေသာ နိဗၺာန္
   အို၊ နာ၊ ေသ ကင္း အိုျခင္းမရွိ နာျခင္းမရွိ ပ်က္စီးျခင္းမရွိေသာ နိဗၺာန္

>> မဂၢင္ရွစ္ပါး

>>သမၼာဒိ႒ိ (မွန္ကန္စြာ သိျမင္ျခင္း)
   ၁။ သမၼာဒိ႒ိ ဟူသည္ ဥာဏ္ပညာပင္ျဖစ္သည္။
      က။ ဒုကၡ အမွန္ကို သိေသာဥာဏ္
      ခ။ ဒုကၡ ျဖစ္ေၾကာင္းအမွန္ကို သိေသာဥာဏ္
      ဂ။ ဒုကၡ ခ်ဳပ္ျငိမ္းမႈအမွန္ကို သိေသာဥာဏ္
      ဃ။ ဒုကၡ ခ်ဳပ္ျငိမ္းျခင္းသို႔ေရာက္ေၾကာင္း အက်င့္မွန္ကို သိေသာဥာဏ္
      ယင္းဥာဏ္ ၄ပါးကို သမၼာဒိ႒ိ ဟုေခၚသည္။

   ၂။ သမၼာသကၤပၸ (မွန္ကန္စြာ ၾကံစည္ျခင္း)
      ကာမအာရံုမွ လြတ္ကင္းေသာ ၾကံစည္ျခင္းဟူသည္မွာ ကာမဂံုတရားတို႔၌လည္းေကာင္း၊
   ခႏၶာ ငါးပါး ရုပ္ နာမ္ တရားတို႔၌လည္းေကာင္း၊ တြယ္တာ တပ္မက္ စြဲလန္းမႈကို ပါယ္စြန္႔ႏိုင္ေသာ အၾကံအစည္ (နိကၡမၼ သကၤပ)
   ခပ္သိမ္းေသာ သတၱ၀ါတို႔၏ ေကာင္းက်ိဳးခ်မ္းသာကို လိုလားေသာ ေမတၱာႏွင့္ယွဥ္ေသာ အၾကံအစည္
(အဗ်ာပါဒ သကၤပၸ) (ဖ်က္ဆီးျခင္းမွ လြတ္ကင္းေသာၾကံစည္ျခင္း)
   ဒုကၡိတသတၱ၀ါတို႔ကို သနားညွာတာေသာ ကရုဏာႏွင့္ယွဥ္ေသာ အၾကံအစည္ (အ၀ိဟိ ံသ သကၤပၸ)
   ဤသံုးမ်ိဳးသည္ သမၼာသကၤပၸ ျဖစ္၏။ (လိမ္၊ ဂံုး၊ ၾကမ္း၊ ဖ်င္း ေရွာင္ၾကဥ္သာ သမၼာ၀ါစာ)

>> မိစၧာအာဇီ၀
   သတၱ၀ါ ေရာင္း ၀ယ္ျခင္း
   အဆိပ္ ေရာင္း ၀ယ္ျခင္း
   လက္နက္ ေရာင္း ၀ယ္ျခင္း
   ေသရည္၊ အရက္၊ မူယစ္ေဆး၀ါး ေရာင္း ၀ယ္ျခင္း ဟူေသာ မေရာင္းအပ္ေသာ ကုန္ ငါးမ်ိဳး ရာင္း၀ယ္ျခင္းသည္ မိစၧာအာဇီ၀ျဖစ္၏။

🔰🔰 မွားယြင္းမႈ တစ္စံုတစ္ရာေတြ ႔ရွိခဲ့ပါက comment ေပး၍ အသိေပးပါရန္ ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။


No comments:

Post a Comment