Thursday 25 May 2017

"ဘဝမွာ အလိုမျပည့္ေသာအခါ" တရားေတာ္ အပိုင္း (၂)

Oxford ၿမိဳ႕မွာ တကၠသိုလ္ ႏွစ္ခု ရွိတယ္။ တကၠသိုလ္ အသစ္တစ္ခုက ႏွစ္တစ္ရာေက်ာ္ၿပီ။ အဲ့ဒါလည္း အရမ္းေကာင္းတယ္။ Oxford Brookes University အရမ္းတိုးတက္တယ္။ ဘုန္းဘုန္းက အဲ့ဒီႏွစ္ခုစလံုးမွာ Buddhist Chaplain လုပ္တယ္။

Oxford Brookes ဆိုတာက John Brookes ဆုိတဲ့ ပုဂိၢဳလ္တည္ေထာင္ထားလို႔ Brookes ဆိုတဲ့နာမည္ေလး ထည့္ထားတာ။ ႏွစ္တစ္ရာေက်ာ္ ရွိၿပီ။ ဘုန္းဘုန္း တက္ခဲ့တဲ့ Ph.D လုပ္ခဲ့တဲ့ Oxford တကၠသိုလ္ႀကီး Oxford University က ႏွစ္ေပါင္း ၉၀၀ နီးပါးရွိၿပီ။

Oxford Brookes ေတာင္မွ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ထက္ အသက္ႀကီးတယ္။ တစ္ေန႔က်ေတာ့ အဲ႔ဒီမွာ Staff ေတြလိုလို႔ ေၾကျငာထားတယ္။ အဲ့ဒီ Oxford Brookes ကုိတည္ေထာင္တဲ့ John Brookes ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႀကီး ရွိေနတဲ့အခ်ိန္မွာ လူတစ္ေယာက္ အလုပ္ေလွ်ာက္တယ္။ သူက အင္တာဗ်ဴးေခၚတယ္။ အဲ့ဒီလူက အင္တာဗ်ဴးလာေတာ့ က်က်နနဝတ္လာတယ္။ ဝတ္လာတာမွ ပေရာ္ဖက္ဆာနီးနီး ဝတ္လာတယ္။ ျပင္ဆင္ထားတယ္ေပါ့။ အင္တာဗ်ဴးသြားမယ္ဆိုေတာ့ ကိုယ္က impress လုပ္ရေသးတယ္ေပါ့။ First Impression အေရးႀကီးတယ္ဆိုလို႔ က်က်နနဝတ္လာတယ္ေပါ့။

အဲ့ဒီကို ေရာက္သြားတဲ့အခါက်ေတာ့ လူႀကီးတစ္ေယာက္ကို ေမးတယ္တဲ့။ "ေက်ာင္းအုပ္ႀကီး Mr.John Brookes နဲ႔ ကၽြန္ေတာ္လာေတြ႔တာပါ။ ကၽြန္ေတာ္က သူနဲ႔ အင္တာဗ်ဴးရွိတယ္"ဆိုၿပီး ေျပာေတာ့ အဲ့ဒီလူႀကီးက ေခၚသြားၿပီးေတာ့ "ဒီေနရာေလး ထိုင္ပါ" ဆိုၿပီးေတာ့ အခန္းတစ္ခန္းရဲ႕ ရံုးခန္းတစ္ခန္းရဲ႕ အျပင္ဘက္မွာ ခဏထိုင္ခိုင္းထားတယ္။

အခ်ိန္ေရာက္တဲ့အခါက်ေတာ့ အဲ့ဒီလူပဲ ေပၚလာၿပီးေတာ့ ခုနက အင္တာဗ်ဴးလာတဲ႔သူကို "အခန္းထဲၾကြပါ"တဲ့။ "John Brookes ဆိုတာ ကၽြန္ေတာ္ပါပဲ"တဲ့။ သူက ရံုးျပာတာလို႔ ထင္ေနတာ။

အဲ့ဒီေတာ့ လူရာဝင္ေအာင္ လုပ္တဲ့ေနရာမွာ အဝတ္အစားက shortcut ေပါ့ေနာ္။ အဲ့ဒီဟာေတြ လိုက္ရင္းနဲ႔ လိုက္ရင္းနဲ႔ လိုအပ္မႈကေန လိုခ်င္မႈထဲကို ေရာက္သြားတာ။ ဒါ့ေၾကာင့္ ျမတ္စြာဘုရားက ပစၥေဝကၡဏာဆင္ျခင္ၿပီးေတာ့ သြားရမယ္တဲ့။

သကၤန္းဝတ္တယ္ဆိုရင္ ဘာ့ေၾကာင့္ ဒီသကၤန္းကို ဝတ္တာလဲဆိုတာ ဆင္ျခင္ရမယ္တ့ဲ။ The Purpose of Clothing. အဲ့ဒီ purpose မေမ့ေအာင္လို႔။ က်န္းမာေရးအတြက္၊ အရွက္ကာကြယ္ဖို႔အတြက္၊ အပူအေအးမွ်တဖို႔အတြက္ သကၤန္းဝတ္တယ္။ လူေတြဆိုရင္လည္း အဝတ္ဝတ္တယ္။

သံဃာေတာ္ေတြေလာက္ အဲ့ေလာက္အထိ မလုပ္ႏိုင္တာေတာင္မွ ဒီအဝတ္အစားဟာ ဘယ္ထဲမွာပါတယ္ဆိုတာ ကိုယ့္ဟာကိုယ္ရွင္းရွင္းလင္းလင္း သိထားရင္ ဒီအဝတ္အစားက "လိုအပ္မႈထဲမွာလား၊ လုိခ်င္မႈထဲမွာလား" အဲ့ဒီဇယားႏွစ္ကြက္ဆြဲထားၿပီးေတာ့ ကိုယ္ဘယ္ထဲထည့္ထားမလဲ။ လိုအပ္မႈထဲလား။

တခ်ိဳ႕က မေတာ္တဆအိမ္ေျပာင္းရၿပီဆိုရင္ေလ အဝတ္အစားေတြ အမ်ားႀကီးပဲ။ ဖိနပ္ဘယ္ႏွစ္ရံမွန္း မမွတ္မိေတာ့ဘူး။ လက္ဆြဲအိတ္ handbag ဘယ္ႏွစ္လံုးမွန္း မမွတ္မိေတာ့ဘူး။ ဝယ္ထားတဲ့ ပစၥည္းေတြက အမ်ားႀကီး။

အဲ့ဒီပစၥည္းေတြဟာ ကိုယ့္ဟာလည္း ဟုတ္တယ္။ ကိုယ့္ဟာလည္း မဟုတ္ဘူး။ ဘာ့ေၾကာင့္ ကိုယ့္ပစၥည္းဟုတ္တာလဲဆိုေတာ့ ကိုယ့္ပိုက္ဆံနဲ႔ ဝယ္ထားလို႔၊ ကိုယ္ႀကိဳက္လို႔ ဝယ္ထားလို႔။

ကိုယ့္ဟာလည္း မဟုတ္ဘူးဆုိတာက ဒီပစၥည္းေတြနဲ႔ emotional relation မရွိလို႔။ စိတ္ထဲမွာ ဆက္ဆံေရးမရွိဘူး။ ဘယ္တစ္ခုကိုမွ အရမ္းႀကီး မႀကိဳက္ဘူးေပါ့။

ဒီထက္ပိုၿပီး ရွင္းတဲ့စကားနဲ႔ ေျပာရင္ လြယ္အိတ္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ဘယ္တစ္လံုးကိုမွ တိတိက်က် မခ်စ္ဘူးေပါ့။ ခ်စ္တယ္ဆိုရင္ အဲ့ဒီလြယ္အိတ္တစ္လံုးထဲနဲ႔ စိတ္ခ်မ္းသာမႈ ရရမယ္။ အခုက်ေတာ့ ဘယ္တစ္လံုးမွာမွ စိတ္ခ်မ္းသာမႈ အျပည့္အဝမရဘူး။

ဒီတစ္လံုးနဲ႔ ပြဲတစ္ပြဲသြားတယ္။ ျပန္လာေတာ့ ဒီတစ္လံုးကို ေခ်ာင္ထိုးထားတယ္။ တခ်ိဳ႕ handbag ေတြက တခ်ိဳ႕လြယ္အိတ္ေတြက ဘယ္ကေနလာတုန္းဆိုေတာ့ crocodile skin မိေခ်ာင္းေတြရဲ႕ အေရကေန လာတာ။ သူတို႔ကို ေမြးထား၊ သူတို႔ကို သတ္၊ အဲ့ဒီကေန လုပ္ထားတာ။ အမ်ားစုကေတာ့ တိရစာၦန္ရဲ႕ အေရေတြ။

ကိုယ့္အေရကို နည္းနည္းေလး ျခင္ကိုက္ရင္ေတာင္ လံုးဝမႀကိဳက္တာ သူမ်ားအေရကို ကိုယ္ကအလွလာလုပ္တယ္။ ဒီထဲမွာ လိုအပ္လို႔ တစ္လံုး ႏွစ္လံုးဆိုေတာ္ေသးတယ္။ တခ်ိဳ႕က်ေတာ့ မ်ားလြန္းလို႔ အိမ္တစ္အိမ္မွာ ဘုန္းဘုန္းေတြ႔တာ အမ်ားႀကီးပဲ။ အဲ့ဒီမွာ ဒကာမႀကီးက စိတ္ခ်မ္းသာမႈကို လိုက္ရွာေနေသးတယ္။

ဆိုလိုတာက ဒီေလာက္ေစ်းႀကီးတဲ့ handbag ေတြ သံုးေထာင္၊ ေလးေထာင္ ေတြက စိတ္ခ်မ္းသာမႈ ေပးမယ္ထင္ၿပီးေတာ့ ဝယ္ထားတာ တစ္ခုမွ စိတ္ခ်မ္းသာမႈ မေပးႏိုင္ဘူး။ ကိုယ့္လက္ထဲေရာက္တဲ့အခါက်ေတာ့ စိတ္ခ်မ္းသာမႈ မေတြ႔ဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ လိုအပ္ခ်က္နဲ႔၊ လိုအပ္မႈနဲ႔ လိုခ်င္မႈ။ သူ႔ရဲ႕ Boundry က paper thin ဆိုတ့ဲ စကၠဴေလာက္ ပါးတာ။ စိတ္ကို မဆံုးမထားဘူးဆိုရင္ ဒီဘက္ကေနၿပီးေတာ့ ဟိုဘက္ကို ကူးသြားဖို႔အတြက္ အလြယ္တကူပဲ။ ဘယ္အခ်ိန္ကူးသြားမွန္းေတာင္ မသိဘူး။

သူမ်ားကိုင္တာနဲ႔ ကိုယ္ကလည္း ကိုင္ခ်င္တယ္။ သူမ်ားဝတ္တာ ျမင္ရင္ ကိုယ္ကလည္း ဝတ္ခ်င္တယ္။
အဲ့ဒီေတာ့ Psychologist Meslow ေျပာတဲ့ Physical Needs ခႏၶာကိုယ္ကေန လိုအပ္တဲ့ အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ေတြကို ျမတ္စြာဘုရားက အမိန္႔ရွိထားတယ္။ ပစၥည္းေလးပါးနဲ႔ တူတူပဲ။

သူေျပာတဲ့ psychological needs ဆုိတာ လူဆိုတဲ့ သက္ရွိသတၱဝါက တစ္ဦးတစ္ေယာက္တည္း မေနတတ္ဘူး။ ေနလို႔မရဘူး။ မလံုၿခံဳဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ အသိုင္းအဝိုင္းနဲ႔ေနရတယ္။

အသိုင္းအဝိုင္းဆိုတဲ့ေနရာမွာ မိသားစုဆုိတာက အသိုင္းအဝိုင္းတစ္ခု၊ အသင္းဆိုတာ အသိုင္းအဝိုင္းတစ္ခု၊ ေက်ာင္း၊ စာသင္ေက်ာင္း၊ အလုပ္အကိုင္လုပ္တဲ့ေနရာ ဒါက အသိုင္းအဝိုင္းတစ္ခု၊ ၿမိဳ႕၊ အဲ့ဒီထက္ပိုႀကီးလာရင္ ႏိုင္ငံ ဆိုတာ အသိုင္းအဝိုင္းတစ္ခု၊ အဲ့ဒီလို ပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ လူသားေတြက ေနၾကတာ။

အဲ့လို ေနၾကတဲ့အခါက်ေတာ့ Psychological Needs ထဲမွာ Meslow ေျပာတာကေတာ့ Relationshipတို႔၊ Belonging တို႔.. လူႏွစ္ဦးရဲ႕ ခ်စ္ျခင္းေမတၱာကေန မိသားစုေတြ ေပါက္ဖြားလာၿပီး မိမိရဲ႕ Psychological Needs, Psychological Base ေပါ့။ စိတ္ေႏြးေထြးတယ္။

ျမတ္စြာဘုရားကလည္း ဒါကို ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္ ၂၆၀၀ ကတည္းက ေဟာထားပါတယ္။ ဒီဃနိကာယ္ ဒီဃနိကာယ္ အဂၢညသုတ္ထဲမွာ လူေတြရဲ႕ Basic need အေျခခံလိုအပ္ခ်က္ကို ျဖည့္ဆည္းတဲ့ေနရာမွာ "အစားအေသာက္"

အေစာပိုင္းမွာေတာ့ အစားအေသာက္ဆုိရင္ ဒီလိုပဲ Plenty - အမ်ားႀကီးပဲ။ လူေတြက သိုမွီးသိမ္းဆည္းထားတာမ်ိဳး မရွိဘူး။ ေရွးေခတ္က လူေတြက တိရစာၦန္ေတြလို ဆာတဲ့အခါမွပဲ သြားစားတယ္။ အဲ့ဒါေတြကို ယူၿပီးေတာ့ ကိုယ့္အိမ္မွာ သိမ္းထားတာမ်ိဳး မရွိဘူး။ မလုပ္ဘူး။

ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ သိမ္းထားတယ္တဲ့။ စားၿပီးေတာ့ သိမ္းထားတယ္။ မနက္ဖန္အတြက္ မရွာရေအာင္ ဒီေန႔သြားတာနဲ႔ ႏွစ္ရက္စာ ယူလာတယ္။ ေနာက္ပိုင္းက်ေတာ့ အဲ့ဒီအႀကံဥာဏ္ေတြနဲ႔ သံုးရက္စာ၊ ခုနစ္ရက္စာ၊ တစ္လစာ ဒီလို သိမ္းလာၾကတယ္။ ဘုန္းဘုန္းတို႔ ေခတ္မွာ Freezer အႀကီးႀကီးေတြ ေပၚလာတယ္။ သိမ္းထားၾကတယ္။

သိမ္းထားတဲ့အခါက်ေတာ့ ရွိတဲ့ ပစၥည္းဥစၥာအရင္းအျမစ္ေတြ Resources ေတြကို လူအမ်ားစုက share လုပ္ရတာကိုး။ ဒီအရင္းအျမစ္ေတြက အတိုင္းအတာရွိတယ္။ limited resources။ ဒီ limited resources ကို share လုပ္ရတာ။

မဲေခါင္ျမစ္ဆိုရင္ ဘယ္ႏွစ္ႏိုင္ငံ share ရတုန္းဆိုရင္ တိဗက္ကေန ဆင္းလာတာ တရုတ္ျပည္ကေန ေလာႏိုင္ငံ၊ ျမန္မာႏိုင္ငံ၊ ထိုင္းႏိုင္ငံ ဒီလိုသြားတယ္။ Share လုပ္တဲ့ေနရာမွာ Distribution လုပ္တဲ့ေနရာမွာ မွ်တမႈမရွိရင္ Fair မျဖစ္ရင္ ျပႆနာျဖစ္တာပဲ။

ႏိုင္ငံ တစ္ႏိုင္ငံမွာ ပိုက္ဆံရွိတဲ့သူက အရမ္းရွိ၊ မရွိတဲ့သူက မရွိဘူး အဲ့ဒီလိုျဖစ္ရင္ wealth distribution မရွိတဲ့သူေတြက ဆူပူလာတယ္။ မစားဘဲ မေနႏိုင္တာကိုး။ ရွိတဲ့သူက အမ်ားႀကီး ပိုလွ်ံေနၿပီးေတာ့ မရွိတ့ဲသူက မရွိဘူးဆိုေတာ့ ဒီပံုစံမ်ိဳးနဲ႔ ဆူပူလာတဲ့အတြက္ေၾကာင့္မို႔ လိုအပ္ခ်က္ ႏွစ္ခ်က္နဲ႔ အစိုးရဆုိတာ ရွိရတယ္တဲ့။

အဂၢညသုုတ္ထဲမွာ တစ္ခုကေတာ့ လိုအပ္မႈကေနၿပီးေတာ့ လိုခ်င္မႈနယ္ပယ္ထဲကို ဝင္ေရာက္သြားၿပီးေတာ့ လိုခ်င္မႈေတြ တစ္ဆင့္ၿပီးတစ္ဆင့္မ်ားလာတ့ဲ လူသားေတြ။ တစ္ေယာက္ေပၚ တစ္ေယာက္နင္း၊ တစ္ေယာက္ မ်က္ခံုးေမႊးေပၚ တစ္ေယာက္တက္နင္း။ တစ္ေယာက္ရဲ႕ အက်ိဳးစီးပြားကို တစ္ေယာက္က လ်စ္လ်ဴရႈ၊ ဒီလိုနဲ႔ ဘယ္သူေသေသ ငေတမာၿပီးေရာ စိတ္ေတြ ေမြးလာၾကတယ္။ Security ျပႆနာရွိတယ္။ လူေတြ မလံုျခံဳေတာ့ဘူး။

ဒါ့ေၾကာင့္ အစိုးရက တိုင္းသူျပည္သားေတြရဲ႕ လံုျခံဳမႈကို တာဝန္ယူေပးဖို႔က အဓိကက်တဲ့ တာဝန္တစ္ခုပါ။ အစားအေသာက္၊ ပစၥည္းဥစၥာ ဒါေတြကို မွ်ေဝေပးတာ။ မ်ားမ်ားႀကိဳးစားတဲ့သူက မ်ားမ်ားရတာေတာ့ မွန္တယ္။ နည္းနည္းႀကိဳးစားလို႔ နည္းနည္းရတာ မွန္တယ္။

ဒါေပမယ့္ wealth distribution ပစၥည္းဥစၥာမွ်ေဝမႈက မရွိမျဖစ္ဘူး။ Industrial Revolution - စက္မႈေတာ္လွန္ေရးေတြ စၿပီးျဖစ္လာတဲ့အခါက်ေတာ့ စက္မႈေတြ ေပၚလာၿပီးေတာ့ ပညာတတ္လူနည္းစု ၾသဇာအာဏာရွိတဲ့လူနည္းစုက အဲ့ဒါကို အသံုးျပဳၿပီးေတာ့ အရင္းရွင္ဆိုၿပီးေတာ့ ျဖစ္လာတယ္။ အလုပ္သမားေတြကို ဂရုမစိုက္ဘူး။ သူတို႔ရဲ႕ ေနေရးထိုင္ေရး၊ ဘဝအေရးကို အေရးမစိုက္ဘူး။ အေရးမစိုက္ရံုတင္မကဘူး သူတို႔က ကၽြန္လုပ္ထားေသးတာ။ ကၽြန္စနစ္။ ဥေရာပမွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ Industrial revolution မွာ လူေတြ အခ်င္းခ်င္းကို ကၽြန္လုပ္ထားတာ မေက်နပ္ဘူး။ အာဖရိကက လူေတြကို သြားေခၚၿပီးေတာ့ ကၽြန္လုပ္လုိက္တာ။

အဲ့ဒီေတာ့ ဆုိလိုတာက အဲ့ဒီလုိ မမွ်တတဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒျဖစ္လာတာ။ Communisim အဖိႏွိပ္ခံရတဲ့ လူတန္းစားကို ကာကြယ္ဖို႔အတြက္ ဒီဝါဒ ေပၚလာတာ။ ဒီဝါဒကလည္းပဲ သူက မရွိတဲ့သူေတြ ရွိေအာင္၊ ေအာက္က်ေနတဲ့သူေတြ အထက္တက္ေအာင္ မလုပ္ႏိုင္ဘူး။ သူႀကိဳးစားတယ္။ အတုိင္းအတာတစ္ခုအထိပဲ ေအာင္ျမင္တယ္။ လိုအပ္သေလာက္ မေအာင္ျမင္ဘူး။ ဒါ့ေၾကာင့္ သူက က်ရံႈးသြားတယ္။

ဒါ့ေၾကာင့္အခု ကြန္ျမဴနစ္ႏိုင္ငံတို႔ဆိုရင္ ကြန္ျမဴနစ္ဝါဒရဲ႕ စီးပြားေရး အေတြးအေခၚေတြအကုန္လံုးကို ဖယ္ၿပီးေတာ့ အရင္းရွင္စနစ္ ျပန္ၿပီးေတာ့ က်င့္သံုးတယ္။ ဗီယက္နမ္လို ႏိုင္ငံမ်ိဳး၊ အခုက်န္ေနတဲ့ေနာက္ဆံုး က်ဴးဘားႏိုင္ငံလည္း ဒီနည္းလိုက္လာတယ္။ ဒါေတြက ႏိုင္ငံေရးအေျပာင္းအလဲစနစ္တစ္ခုကေန တစ္ခုေရာက္ေအာင္သြားတာ ဘာေၾကာင့္ သြားရတာလဲဆိုေတာ့ wealth distribution ပစၥည္းဥစၥာခြဲေဝတဲ့ေနရာမွာ ျပႆာနာရွိေနေသးလို႔။

ဆက္ရန္-

>>>>>>>

ႏိုဝင္ဘာလ (၁၉) ရက္၊ ၂၀၁၆ ခုႏွစ္တြင္ စင္ကာပူႏိုင္ငံ Arina Country Club၌ ေအာက္စ္ဖိုဒ့္ဆရာေတာ္ ေဒါက္တာဘဒၵႏၲဓမၼသာမိ (Ven. Dr. K. Dhammasami, Oxford) ေဟာၾကားေတာ္မူသည့္ ဘဝ၌အလိုမျပည့္ေသာအခါ တရားေတာ္အား ေရးသားမွ်ေဝပါသည္။

No comments:

Post a Comment